Kotielämää - kirppislöytöjä - käsintehtyä - pihahommia - kaikkea kotoisaa

maanantai 4. tammikuuta 2021

Uusi vuosi, uudet haasteet

Hyvää alkanutta vuotta 2021!


Perinteinen uuden vuoden lupaus on minulla vielä tekemättä, mutta varmasti myös tänä vuonna tulossa. Vähän erilaisissa tunnelmissa nyt vaihtui vuosi, kuin koskaan aiemmin. Olen joutunut itse monien muiden ihmisten mukana arvottamaan elämäni kokonaan uusiksi ja pohtimaan, mikä on oikeasti tärkeää. Tärkeysjärjestys on selkiytynyt koronavuoden aikana melkoisesti. Omassa elämässäni on tapahtunut suuria muutoksia, kuten myös lähimmäisteni elämässä. 

Miten lähteä eteenpäin, kun on yhtä aikaa paljon kauniita asioita, kiitollisuuden aiheita ja suurta surua ja huolta? Maailma on muuttunut, minä olen muuttunut. Elämäni on yhtä aikaa juuri sellaista, jota haluan elää, mutta myös raadollista ja kipeää. Olen onnellinen, peloissani, tyytyväinen ja järkyttynyt. Jokainen päivä on nyt kuitenkin kiitollisuudella otettava vastaan. Jokainen eletty päivä on lahja. Jokainen rakas läheinen on kultaakin kalliimpi. Meidän on nyt turvattava toisiimme, jotta jaksamme  kulkea tämän omituisen ajan läpi. Yhdessä olemme vahvoja. Yhdessä, pienessä piirissämme  ja kotona yksin tai läheisten keskellä olemme turvassa. 


Mun rakkaitani, tyttärentytär ja koirat



Aloitin opiskelun nyt syksyllä. Olen opintovapaalla omasta virastani, joten vielä on aikaa pohtia, mitä teen jatkossa. En uskonut elokuussa koulujen alkaessa, että tämä syksyn opiskelu menisi näin paljolti etäopiskelun merkeissä. Saimme olla koululla, Hyrian Karankadun kampuksella, vain joitain viikkoja koko syksyn aikana. Ne viikot olivat tärkeitä, sillä harjoittelua on huomattavasti helpompi tehdä yhdessä, yhteisessä tilassa, jossa kaikki tukevat ja kannustavat toisiaan. Opettajan tuki ja henkilökohtainen ohjeistus on tärkeää. Vaikka itse olen motivoitunut ja opiskeluni sujuu kiitettävästi, ymmärrän ammattini kautta sen, että kaikki eivät selviä itse, eikä kaikilla ole sitä taitoa, kokemusta tai edes motivaatiota oppia. Siksi olenkin huolissani joidenkin nuorten neitojen opiskelusta, kun ei lähiopetusta ole tarjolla. Etäopiskelussa vastuu opiskelun sujumisesta jää kokonaan meille opiskelijoille. Onneksi saimme silti tehtyä esimerkiksi alla olevan huonetilan pohjatyöt, maalaukset ja tapetoinnin. Tapetti vaihtui kolmesti, joten tässä nyt sitten se viimeisin versio. Tällaisia pikkuhuoneita teimme kahden tai kolmen opiskelijan ryhmissä. Omaan ryhmääni osui onnellisesti kaksi aikuista, joiden temperamentti ja työtahti olivat omaani sopivia. Teimme riuskasti ja tarkasti hommia, kaikki kolme, joten työnteko oli mukavaa ja yhteistyö toimivaa. 


Tiimimme maalaama ja tapetoima tila koululla



Tällä hetkellä suoritan kurssia nimeltä visuaalinen myyntityö. Se on oikeasti kakkosvuoden kevään kursseja, mutta koska teen nopeaan tahtiin opintojani, sain tehdä tämän jo ennen muita. Olen harjoittelussa Havi Outletissa Riihimäellä. Olen tykännyt todella paljon siitä paikasta ja ihmisistä, joiden kanssa työskentelen. Minulla on siellä myös tulossa näyttö. Vielä en tiedä, miten se käytännössä toteutetaan. Tähän asti olen tehnyt lähinnä pöytäesillepanoja uusiksi ja myös yhden seinäesillepanon järjestin uudelleen. Olen täyttänyt hyllyjä ja pöytiä, mutta myös saanut tehdä kivoja lahjapakkauksia ennen joulua. Tässä alla joitain kuvia harjoittelustani. 











Joululoma oli onneksi tänä vuonna pitkä, sillä on tässä tullut huhkittua ihan reippaasti koko syksyn ajan. Luulen, että loman jälkeen jaksan taas entistä paremmin. Olen tehnyt omia hommiani ja myös opiskeluhommia tässä lomallakin, mutta en pakon edessä. Olen vaan niin innoissani, että koko ajan tekee mieli edetä vauhdilla. Viimeisin aluevaltaukseni on Sketchup -ohjelman käyttöönotto, jota olen tässä pikkuhiljaa opiskellut. Sillä piirretään niin pohjakuvat, seinäprojektiot kuin myös 3D-kuvat suunnitelmista. Toivon saavani sillä tehtyä kevään projektini, ok-talon sisustussuunnittelun, jota varten täytyy piirtää uudet pohjakuvat ja projektiot. Myös 3D-kuvat ovat tarpeen, kun esittelen suunnitelmani asiakkaalle. 

Muutenkin on ihana käyttää aikaansa uuden oppimiseen. Olen suorittanut Canva-kurssia jo aiemmin, joten sen pariin on aina silloin palattava. Canvan avulla voi tehdä hienoa julkaistavaa materiaalia. Lisäksi innostuin Wordpressistä, joten osallistuin myös sen peruskurssille. Haluaisin tehdä yritykselleni verkkosivut ja oman domainin tarvitsen myös sitä varten. Katsotaan, miten homma etenee. Yrityksen oma blogi, jossa lähinnä työvaihekuvia ja valmiita projekteja, on myös suunnitteilla. Sekin tulisi sinne Wordpress-alustalle. Kiinnostaisi kovasti myös valokuvaus, jota haluaisin oppia lähinnä tuotekuvauksen ja asuntojen kuvauksen osalta lisää. Olisi toki hienoa osata myös henkilökuvausta ja luontokuvauksia, mutta noita kahta ensin mainittua tarvitsen tulevaisuudessa työssäni. Mistä tähän kaikkeen nyt on yhtäkkiä löytynyt näin valtavasti uutta energiaa? Sepä onkin suuri salaisuus. 


Nyt on sellainen vaihe omassa elämässäni, että tuntuu hyvältä lähteä kohti uutta. Kaikki on vielä edessä, eikä menneistä tarvitse ammentaa kipeitä asioita enää. Olen varma, että tulevaisuudessa universumi tarjoaa eteeni rakkautta, terveyttä ja hyvää oloa, uusia uramahdollisuuksia, uutta osaamista ja vanhan osaamisen uudenlaista hyödyntämistä. Uskon vakaasti, että minua odottaa vielä jotain suurta, tärkeää ja onnellista. Sen tunteen voimalla menen eteenpäin. En enää hampaat irvessä ja väkisin, vaan tyynenä ja rauhallisena, omaan arvooni uskoen ja tietäen olevani rakastettu. Se tuntuu hyvältä. Se tuo hymyn huulilleni. Se tekee unistani kauniita ja aamuistani onnellisia. Tunnen sen, uskon siihen ja muistan, miltä se tuntuu, kun saa painautua toisen syliin ja rakastaa täysillä. Vielä minä sen saan kokea, uskon siihen. On sanottu, että universumi tuo eteen sitä, mitä siltä pyydät. Minulla on vankka usko siihen, että näin on. 

Uusi vuosi 2021 lähti käyntiin kauniin talvisena täällä Etelä-Suomessakin. Nyt on hyvä olla, enkä pyydä paljoa. Rakkautta, terveyttä ja hyvää oloa itseni lisäksi myös rakkaille läheisilleni. Tiedän, että universumi kuulee toiveeni. Kuiskaa sinäkin omasi tuuleen. Supata se tyynyysi nukkumaan käydessäsi tai nouse korkealle mäelle huutamaan se suureen ääneen. Jotenkin oma rauhallinen mielentilani kertoo, että minä olen jo tehnyt niin. Toiveeni on ilmassa. Vastaus on tulossa.

Hyvää ja kaunista alkanutta vuotta 2021 kaikille! 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! Poikkeathan toistekin luokseni!